Content marketing – co to takiego? W jaki sposób wdrożyć tę strategię w swojej firmie? Jakie obejmuje ona działania?

Content marketing – co to jest?

Content marketing jest strategią marketingową, której głównym narzędziem są szeroko rozumiane treści. Mogą one przyjmować różnorakie formy – artykuły, materiały wideo, infografiki, multimedialne prezentacje. Różny może też być sposób upubliczniania tych treści. Content marketing obejmuje tworzenie treści na stronę internetową, czym najczęściej zajmują się copywriterzy SEO. Content marketing to podstawowe działania firm pozycjonujących – wartościowe i bogate we frazy kluczowe teksty mogą znacząco wpłynąć na pozycję danej strony w wyszukiwarce. Copywriterzy pracujący w agencjach SEO wiedzą, w jaki sposób pisać, aby treść była wartościowa zarówno dla użytkownika, jak i robotów Google.

W content marketingu jednak nie chodzi tylko o samo tworzenie treści. Ta strategia bynajmniej się do tego nie ogranicza. Jakie więc działania ona obejmuje?

Zdefiniowanie celów

By strategia content marketingowa okazała się skuteczna, na początek należy jasno zdefiniować jej cele. Oczywiście ogólnie rzecz biorąc, cel takiej kampanii to wsparcie sprzedaży. Gdy jednak zagłębić się w szczegóły, okaże się, że cele można podzielić na dwie grupy: makro, czyli te o charakterze strategicznym, oraz mikro, czyli te bardziej taktyczne. To, jak je zdefiniujesz, zależeć będzie od celów biznesowych przedsiębiorstwa oraz od tego, jakie właściwie miejsce zajmuje content marketing w jego strategii marketingowej.

Wśród celów makro mogłoby znaleźć się na przykład wygenerowanie konkretnej liczny leadów sprzedażowych. Cele mikro to takie, które powinny być środkiem do osiągnięcia tego zadania – na przykład zwiększenie liczby użytkowników powracających czy liczby zapisów na newsletter, albo osiągnięcie założonego poziomu zaangażowania odbiorców treści.

Budowanie persony

Trzeba odpowiedzieć też na pytanie, do kogo właściwie chcesz dotrzeć ze swoim przekazem. Należy stworzyć tak zwaną personę, czyli profil przedstawiciela grupy docelowej. By strategia odniosła sukces, powinien on być jak najbardziej szczegółowy. Trzeba określić więc jego wiek, płeć, miejsce zamieszkania i pracy, zarobki, styl życia i zainteresowania. Profil taki powinien też zawierać kwestie bezpośrednio związane z działalnością naszej firmy.

Analiza sytuacji wyjściowej

Wśród działań, jakie obejmuje content marketing, znajduje się też analiza sytuacji wyjściowej i działań konkurencji. O co w tym chodzi? Trzeba zweryfikować posiadane zasoby i dostępne kanały dystrybucji. Dowiedzieć się, które z publikowanych przez ciebie treści cieszą się największą popularnością i przynoszą najlepszy efekt – to właśnie te sektory będziesz rozbudowywać.

Taka analiza pomoże ci wykryć niezagospodarowane obszary oraz odpowiedzieć na pytanie, które z obszarów twojej content marketingowej działalności są skuteczne, a które wymagają większego zagospodarowania.

Ustalenie KPI

KPI, czyli key pefrormance indicators, to mierniki, pozwalające na bieżąco kontrolować efektywność kampanii marketingowej. Jakie czynniki warto brać pod uwagę? Między innymi liczbę odsłon, czas spędzony przez użytkowników na stronie, liczbę kliknięć czy odtworzeń wideo.

Dystrybucja

Należy też opracować szczegółowy plan działania. Określić realną częstotliwość publikacji, tworzyć treści na zapas, zaplanować media, w których będziesz publikować, i formaty treści.

 

(Visited 37 times, 1 visits today)