Zanim opiszemy, na czym polega inwentaryzacja wyposażenia w firmie, najpierw wyjaśnijmy, czym jest samo wyposażenie. To nic innego, jak rzeczowe składniki majątku, które są związane z daną, wykonywaną działalnością – niezaliczone (zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym) do tzw. środków trwałych.

Co to jest inwentaryzowanie?

Inwentaryzowanie przeprowadza się, aby sprawdzić stan magazynowy. A dokładniej mówiąc, chodzi o działania mające na celu ustalenie prawdziwej ilości i wartości wszystkich zapasów. To metoda kontroli wewnętrznej (ogół wszelkich czynności rachunkowych), dzięki której będzie sporządzony szczegółowy spis z natury składników majątkowych (oraz źródeł ich pochodzenia) na konkretny, określony dzień.

Jest obowiązkowe i wynika oczywiście z Ustawy o Rachunkowości (a dokładniej z art. 4 ust. 3). Zgodnie z zawartym tam przepisem, rachunkowość danej jednostki obejmuje również okresowe sprawdzanie za pomocą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów.

Jaka jest skuteczna inwentaryzacja wyposażenia?

Kiedy chcemy dokonać inwentaryzacji wyposażenia w sposób tradycyjny, to musimy zdawać sobie sprawę, że będzie to proces długi i mozolny. Co więcej, będzie też dość uciążliwy ze względu na trudności w zidentyfikowaniu, a następnie spisaniu majątku.

Na szczęście inwentaryzacja może być szybsza. Jak? Wystarczy zastosować specjalne etykiety kodów kreskowych albo etykiety zbliżeniowe RFID. Taka mobilna metoda sprawia, że możemy zaoszczędzić aż 90% czasu poświęconego na ręczną inwentaryzację wyposażenia, przy której należy m.in.: przygotować arkusze spisu z natury oraz poradzić sobie z nieczytelnym numerem inwentarzowym.

Zalety inwentaryzacji za pomocą kodów kreskowych

Warto skorzystać z tej metody. Nie dość że jest ona sporo tańsza od inwentaryzacji przeprowadzanej tradycyjnie, to jeszcze jest krótsza. Wykonuje się ją nawet 10 razy szybciej. Na spisanie np. 1000 pozycji, wystarczy jeden dzień roboczy.

To oczywiście nie wszystkie zalety. Zmniejsza się także koszty (mniej pracy) oraz nie będą się zdarzać żadne pomyłki i błędy, które skutecznie wyeliminuje skanowanie kodu kreskowego (albo wspomniane RFID). No i pracownicy nie będą oderwani od innych, swoich zajęć.

Cele i terminy inwentaryzacji

Na koniec podsumujmy jeszcze cele inwentaryzacji. Wśród nich są przede wszystkim: ustalenie rzeczywistego stanu wyposażenia, określenie majątku przeznaczonego do likwidacji oraz rozliczenie osób materialnie odpowiedzialnych.

Natomiast, jeżeli chodzi o terminy związane z przeprowadzaniem inwentaryzacji, to wyglądają one następująco: co 4 lata (wszystkie środki trwałe organizacji), co 2 lata (mowa m.in. o towarach handlowych, wyrobach gotowych) oraz co rok, ale nie wcześniej niż 3 miesiące przed zakończeniem roku obrotowego (wszystkie aktywa).

Autor wpisu:

Specjalista budowania MLM online ( marketingu sieciowego przez internet ). Współzałożyciel Grupy Marketingowej BB Elite Club. Szkolę w Akademii Nowoczesnego Marketingu GVO. Jestem tu by szkolić i pomagać naszym partnerom osiągnąć sukces.

http://wojciechwesolowski.pl/

(Visited 11 times, 1 visits today)