Na początku tego artykułu zadaj sobie pytanie, czy Twój blog jest szybki ? Mam tutaj na myśli, czy strony ładują się niemal od razu, czy musisz czekać?
Działanie i szybkość bloga jest jednym z kluczowych czynników udanego blogowania. Dlatego warto poświęcić chwilę czasu na optymalizację. A w tym artykule przedstawię Ci wskazówki jak przyspieszyć bloga. Zapoznaj się również z 1 częścią o optymalizacji, czyli ogólne ustawienia wordpressa.
Zmierz czas ładowania strony przed optymalizacją.
Na początku warto jest poddać naszego bloga testowi szybkości i sprawdzić parametry ładowania strony. Z pomocą przychodzi nam Google i narzędzie Page Speed.
Jeśli Twój wynik wynosi 85 – 100, jest ok. Twój blog działa prawie idealnie. Google podpowie Ci co należy poprawić, aby uzyskać lepszy efekt.
Podstawowe wskazówki jak przyspieszyć WordPress’a.
1) Hosting
Hosting ma duże znaczenie na to, jak nasz blog będzie działać. Dlatego odradzam Ci korzystać z darmowych usług. Jeśli chcesz prowadzić bloga za darmo zdecyduj się na platformę blogger lub wordpres.com. Ale, jeśli myślisz o biznesie w sieci, to zdecydowanie polecam zakupić płatny hosting.
Z tym, że przy wyborze hostingu też sprawdź jego parametry. Z czystym sumieniem mogę polecić Ci hosting GVO.
Porada: nie daj się złapać na nielimitowany transfer. Wiele usługodawców przyciąga takim hasłem, ale gdzieś w regulaminie (którego mało, kto czyta) widnieje na 99% informacja, że jednak jest ograniczenie transferu.
2) Szablon strony
Tak naprawdę nie da się ocenić, czy szablon jest prawidłowo stworzony, nim nie zajrzy się do kodu strony. Nie zależnie, czy będzie szablon darmowy, czy płatny może być nieoptymalnie napisany. Warto korzystać ze stron, do których masz zaufanie albo takich, które cieszą się dobrą opinią.
Wiele osób szuka szablony przepełnione bajerami. Takie szablony trochę już odchodzą, a zastępują je motywy minimalistyczne.
3) Wtyczki
Na pewno musisz aktualizować wtyczki, które masz zainstalowane na blogu. W aktualizacjach poprawione są błędy, dlatego nie zaniedbuj tego i, gdy ukaże się informacja o nowszej wersji kliknij i wykonaj aktualizacje. Zbędne wtyczki, których nie używasz warto się pozbyć.
Optymalizacja bazy danych WordPress.
Za każdym razem, kiedy dodajesz nowy wpis, zdjęcie, komentarz wszystko zostanie zapisane do bazy danych. Baza się powiększa i powiększa. Często zapisują się zbędne śmieci. Następstwem jest to, że zapytanie do bazy danych twa dłuższą chwilę, przez co blog jest spowolniony.
Aby temu zaradzić możesz wykorzystać wtyczki:
- WP-optimize
Wtyczka aktualizowana co jest ważne. Wykona całą pracę za Ciebie, Ty tylko ją uruchamiasz.
- Yoast optimize db
Ta wtyczka również pomaga optymalizować bazę danych, więc warto się nią zainteresować.
na screenie pokazuje jaki efekt można uzyskać stosując wtyczkę. - Wp db manager
Jeśli chcesz zautomatyzować proces optymalizacji, ta wtyczka się do tego świetne nadaje. Dzięki niej możemy zaplanować termin do optymalizacji bazy danych.
Warto również wyłączyć rewizje postów, o tym jest osobny artykuł i znajdziesz go tutaj kroki do odchudzenia bazy danych. Znajdziesz tam dokładny opis wraz z filmikiem jak działać z wtyczką Wp-optimize.
Buforowanie, czyli cache strony
Co, to jest keszowanie strony ? Za każdym odświeżeniem Twojego bloga, na nowo zostaje wczytana dana strona, ma wpływ np. na długość ładowania strony. Aby temu zapobiec stosuje się keszowanie. Polega, to na tym, ze co jakiś czas zostaje zapisana aktualna wersja strony i przy odświeżaniu strony nie zostaje ona ponownie w całości załadowana tylko czytelnik widzi statyczną kopię.
Dzięki temu nasz serwer jest mniej obciążony, przez co blog szybciej działa. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat zajrzyj na kszowanie stron www, autor wyjaśnił tam niemal wszystko.
Wtyczki, które wykonają cała pracę za nas:
- Wp super cache
Prawidłowo zainstalowana i skonfigurowana, potrafi mocno przyspieszyć naszego bloga. Za pierwszym razem wczytanie naszego bloga/wpisu trwa dłużej, ale każde kolejne nie będzie trwać dłużej, niż 1 sec. Wtyczka może powodować problemy z blogiem, biała strona itp. Dlatego warto wyszukać sobie informacje jak temu zapobiec.
- W3 total cache
Wtyczka usprawnia nasz bloga, przez co nasza strona będzie się szybciej wczytywać, obniża również obciążenie serwera. Samo zainstalowanie wtyczki, to za mało, trzeba ją skonfigurować. Dlatego wpisz w wyszukiwarce Google hasło „w3 total cache konfiguracja”, a otrzymasz wiele wyników jak dobrze skonfigurować ową wtyczkę.
- Hyper cache
Kolejna najczęściej wymieniana wtyczka przez blogerów do keszowania strony. Warto, więc się nią zainteresować. Wtyczka jest łatwa w konfiguracji, przeznaczona dla blogów na słabych serwerach.
- DB cache reloaded fix
Ta wtyczka posłuży nam do keszowania bazy danych. Ograniczymy w tym przypadku ilość zapytań do bazy i nie tylko. Warto ją mieć.
Aby nie pojawiły się problemy z tymi wtyczkami, zachęcam do poszukania informacji w Google, jak konfigurować.
Optymalizacja zdjęć
Wiele zdjęć na blogu może znacząco wpłynąć na szybkość ładowania się naszego bloga. Aby temu zaradzić możemy skorzystać z malej wtyczki.
- WP-Smushit
Automatyczna optymalizacja obrazów w momencie, kiedy będą one ładowane.[wms_protected]
O tym, jaki wpływ maja zdjęcia na naszym blogu może przeczytać w moim artykule optymalizacja zdjęć. Omawiam tam również w/w wtyczkę.
Na koniec, jeśli zdecydowałeś/aś się na zastosowanie którejś z tych wskazówek jak przyspieszyć WordPress’a, warto ponownie wykonać test prędkości naszego bloga. A następnie sprawdzić, czy nasz blog wczytuje się szybciej, czy jest jakaś poprawa.
Jeśli korzystasz z innych wtyczkę, które pomagają przyspieszyć bloga, to zostaw komentarz. Ten temat jest tak obszerny, że na pewno wiele osób jeszcze jest w stanie uzupełnić ten artykuł.
W kolejnej części zajmiemy się optymalizacją pod SEO. Co też jest bardzo ważne, jeśli prowadzimy bloga na poważnie.
P.S.
Nowa eRa eMarketingu…..? Jeśli jeszcze tego nie widziałeś, to kliknij teraz Tutaj i zobacz jak w XXI wieku buduje się 5cyfrowy biznes w domu…
[/wms_protected]
Wyszło mi 48 na komórki i 59 na komputery. Google podpowiada co zrobić- niestety nic z tego nie rozumiem.
“Skorzystaj z pamięci podręcznej przeglądarki w przypadku następujących zasobów:”
Czyli co mam konkretnie zrobić?
Włącz kompresowanie, aby zredukować rozmiar transferu zasobów o 219,6 KB (71%).
Gdzie i jak mam to włączyć?
Zoptymalizuj grafiki, aby zredukować ich rozmiar o 95,9 KB (16%).
Tego też nie wiem
Jeśli juz gdzieś o tym pisałaś to daj namiary, bo na blogu jest juz tak duzo, że coraz trudniej znaleźć.
Acha- instalacja WP- Optimize nic nie zmieniła. Może potrzebny jest czas?
Dziękuje za obszerną odpowiedź. :) Te zdania, które cytowałem to nie z Twojego artykułu, ale z podpowiedzi googla po wykonaniu testu. Chyba wiem gdzie leży główny problem. Strona jest na starym dość szablonie- akurat się taki spodobał koledze. Pewnie dlatego pokazuje potężne grafiki, choć jeszcze właściwie ja żadnych grafik nie wrzucałem- jest tylko grafika będąca częścią szablonu. Jakąś wtyczkę do cachowania zainstaluję jak dogłębnie zrozumiem co to jest to cachowanie. :)
Wiem, ze te zdania były podpowiedziami Google :)
Jeśli szablon wykorzystuje grafiki to również i one powinny być zoptymalizowane, Wystarczy spojrzeć jaką one mają wielkość.
Teraz można grafiki zastępować kodem css aby nie obciążać transferu itp. Miała tak zrobione w poprzednim szablonie na moim blogu, który sobie zrobiłam sama.
Obecny szablon był robiony na gotowym szkielecie z dużą porcją poprawek wg. moich zamysłów. Jednak wpłynęło to na gorsze wyniki w szybkości wczytywania strony.
Co do cachowania.. przeglądarki wykorzystują ten mechanizm. Na naszym dysku w komputerze, mamy folder temporary files, gdzie zapisywane są tymczasowe pliki. W momencie kiedy wchodzimy na jakaś stronę po raz 1 pliki takie jak grafika itp zapisywane są właśnie w tym folderze. Dzięki temu po ponownym wejściu na stronę wczytuje się ona znaczenie szybciej. Bo przeglądarka nie musi pobierać na nowo plików graficznych itp z tej strony.
I właśnie o to chodzi w cachowaniu.
Czy jest sens instalować wtyczki Yoast optimize db i Wp db manager jeśli mam już wp optimze?
Nie ma sensu instalowania 2 wtyczek, które mają to samo zadanie. Lepiej sprawdzić, która oferuje więcej opcji i wtedy wybrać tą lepszą.
Jeśli chodzi o Wp db manager pomoże Ci zautomatyzować proces optymalizacji. Zamiast pamiętać, żeby np. co tydzień czyścić bazę to ustawiasz Wp db manager kiedy ma pracować za Ciebie
No niestety, żadna wtyczka i tak mi nie działa.
Która wtyczka i czemu Ci nie działa ?
Pojawia się taki oto komunikat w jednej z wtyczek. A szkoda, bo przydałaby mi się ta wtyczka.
Ja bym jeszcze przy temacie wtyczek zwrócił uwagę na ich źródło. Nie warto instalować wtyczek tylko dlatego, że mają opisane fajne funkcje. Mogą zawierać obszerny kod realizujący operacje, o których nie wiemy i których byśmy nie chcieli (np. zbierają dane lub działają pod SEO). Ponadto warto skompresować grafiki na stronie. Jeśli blog ma duże wpisów (z dużymi ikonami), to kompresja nawet o 10-15% powinna robić różnicę. Kompresja obrazów to chyba najczęstsza i najprostsza sugestia pojawiająca się w Google PageSpeed Insights, więc warto (oprócz cache’owania grafiki) się nad tym pochylić. Kilka wskazówek ode mnie w tym temacie: http://takaoto.pro/8-krokow-do-przyspieszenia-strony-na-wordpress/