Wszystkie pojazdy powyżej 3,5 tony zarejestrowane po 1 maja 2006 roku muszą posiadać obowiązkowo tachograf cyfrowy. Dane z takiego urządzenia powinny być regularne odczytywane i archiwizowane. Nowoczesne systemy znacznie ułatwiają te czynności.

Transport drogowy w Polsce dynamicznie rozwija się od wielu lat. Według danych GUS w 2016 roku przewieziono w naszym kraju 1546,5 mln ton ładunku, a rok wcześniej – 1505,7 mln ton (źródło: http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/transport-i-lacznosc/transport/przewozy-ladunkow-i-pasazerow-w-2016-roku,11,5.html). Każdy z samochodów uczestniczących w tym transporcie musiał posiadać zamontowany tachograf cyfrowy.

Obowiązki związane z tachografem

Tachograf jest cyfrowym urządzeniem rejestrującym, które składa się z modułu umieszczonego w pojeździe montowane na desce rozdzielczej. Ten moduł jest połączony z czujnikiem ruchu za skrzynią biegów. Dodatkowo w skład systemu wchodzą również karty do tachografu. Przed rozpoczęciem pracy kierowca umieszcza swoją kartę w odpowiednim slocie tachografu, który rejestruje aktywność osoby prowadzącej samochód.

Posiadanie tachografu wiąże się oczywiście z pewnymi wymogami. Każdy pracodawca musi odczytywać dane z tachografu co najmniej raz na 90 dni, natomiast z karty kierowcy – raz na 120 dni. Następne te dane muszą być przechowywane na nośnikach elektronicznych przez rok. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom informatycznym pobieranie i archiwizacja danych może być bardzo szybka i łatwa.

Obsługa tachografu – innowacyjne rozwiązania

Tachografy cyfrowe dają takie możliwości, których nie dawały analogiczne wersje tych urządzeń. Przede wszystkim obsługa tachografu stała się zdecydowanie łatwiejsza dla pracodawcy, co jednocześnie pozwala na efektywniejsze zarządzanie czasem pracy kierowców. Analiza napływających na bieżąco danych nie tylko pozwala lepiej planować trasy i modyfikować je w razie potrzeby, ale także sprawia, że przedsiębiorstwo lepiej realizuje dostawy i tym samym wzrasta jego konkurencyjność na rynku.

Nowoczesne rozwiązania (np. SATIS) pozwalają odczytywać zdalnie zarówno dane z tachografu, jak i z karty kierowcy. Dane te monitorowane są na bieżąco przy włączonej i wyłączonej stacyjce zarówno w czasie jazdy, jak i postoju. Nie jest wymagany do tego udział kierowcy. Do komputera pracodawcy zostaje podłączona karta chipowa, a urządzenie współpracuje z lokalizatorem GPS, który namierza pojazd i wysyła polecenie odczytu danych. Te z kolei zapisywane są na serwerze klienta.

Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym obsługa tachografu staje się nie tylko coraz łatwiejsza, ale może także być elementem wspierającym podejmowanie ważnych decyzji dla firmy. Napływające na bieżąco dane pozwalają elastycznie zarządzać transportem i tym samym budować przewagę konkurencyjną.

Więcej na: http://www.satisgps.com/satis-gps/obsluga-tachografu/

(Visited 317 times, 1 visits today)