Czas to niewidoczny ale odczuwalny element życia każdego z nas. To swoisty skarb, który niestety często bezmyślnie ucieka przez palce.
Dlatego coraz częściej mamy do czynienia z tak zwanym time management – są to wszelakiego rodzaju wskazówki, które pomagają efektywnie zarządzać czasem, nie tylko w pracy ale również i poza nią.
W dzisiejszym artykule dowiesz się trochę więcej na temat procesów zarządzania czasem oraz przyczyn, które powodują utratę cennych minut.
Jak zarządzać czasem efektywnie?
Gospodarowanie czasem to nie lada wyzwanie. Regularnie wykonując pewne czynności w ciągu dnia, które same w sobie stanowią cel, łatwiej się do nich przyzwyczajamy, a co za tym idzie skutecznej wykorzystujemy czas.
Nie tracimy go bowiem na bzdury, a robimy dokładnie to, czego sami od siebie oczekujemy. Pierwszym z elementów efektywnego zarządzania czasem jest więc wyznaczanie celów. Celów nie można jednak pozostawić samopas. Dlatego ważne jest również odpowiednie planowanie działań, estymowanie czasu potrzebnego do ich osiągnięcia. Spisany plan dnia daje poczucie bezpieczeństwa i pozwala skupić się na ważnych elementach. Plan jest rzeczą indywidualną.
Nie wolno nam się zrażać jeśli nie uda się wykonać wszystkich zadań z listy. Motywacja to klucz do sukcesu. Z każdym, kolejnym dniem nasz plan będzie realizowany w coraz większym stopniu, aż w końcu jego stworzenie i wykonanie wejdzie w krew. Kiedy mamy gotowy plan nie pozostaje nic innego jak go zrealizować.
Należy zwracać uwagę na wszystkie detale, od szczegółowego harmonogramu, analizowania działań, czasu ich trwania, a także zasobów potrzebnych do ich realizacji. Urzeczywistnianie planów z kartki papieru to najważniejszy segment procesu zarządzania czasem. Na koniec trzeba również pamiętać o monitorowaniu osiągniętych wyników i środków, które pomogły je spełnić.
[wms_protected]
Czym jest czas/zarządzanie czasem?
Czas jest formą ograniczoną, której zasoby ulegają szybkiemu wyczerpaniu. Czasu nie można odstawić na później, kupić, cofnąć czy podwoić – to ten rodzaj życia człowieka, który nie podlega całkowitej kontroli.
Wyróżniamy dwie, podstawowe grupy marnowania czasu. Pierwsze z nich to uwarunkowania wewnętrzne czyli te, zależne od człowieka. Cechy, które najczęściej decydują o marnowaniu czasu, zaliczamy głównie brak wiedzy i przemyśleń na temat przemijania czasu, brak umiejętności jego zarządzaniem, a także cechy osobowościowe człowieka jak brak systematyczności, brak motywacji czy niezdyscyplinowanie.
Czasu nie można zatrzymać ale można nad nim zapanować. Do tego potrzebna jest wiara w siebie i swoje umiejętności. Człowiek nie jest świadomy faktu, że często jego postępowanie całkowicie mija się z celem, jest przypadkowe i nieefektywne.
Twoje działania a zarządzanie czasem
Istnieje jeszcze druga grupa czynników zewnętrznych, które są niezależne od działań człowieka. Są to elementy codziennych sytuacji życiowych, na które nie mamy wpływu. Normalny dojazd do pracy zajmuje wam godzinę?
A co jeśli nagle komunikacja miejska zaczyna szwankować lub trafiliście na gigantyczne korki? Nikt z nas nie jest jasnowidzem i niestety nie może przewidzieć takich sytuacji.
Nie próbuj stać się władcą czasu, zmień taktykę i postaraj się być panem własnego losu, który kontroluje swoje poczynania. Pomyśl, że wszystko, co robisz zależy od czegoś, na co kompletnie nie masz wpływu, a następnie postaraj się to osiągnąć – wtedy poczujesz, że masz władzę, władzę nad nieubłagalnym czasem. Potraktuj czas jako przeciwnika na ringu i po prostu nie daj się znokautować.
Baw się dobrze!
Artur Wiktor
PS
Napisz w komentarzu jakie są Twoje sposoby zarządzania czasem. Napiszę kolejne artykuły na ten temat i chciałbym, abyś korzystał/a z nich jak najlepiej.
[/wms_protected]
Zgadzam się, że nie można się zrażać jeśli w danym okresie nie wykonamy zadań z przygotowanej listy. Opracowując listę zadań do zrobienia w ciagu dnia, przy założeniu ośmiogodzinnego czasu pracy, na liście uwzględniam zadania na 80 – 90% czasu. Pozostałe 10 – 20% pozostawiam na sprawy, które mogą wynikąć niespodziewanie w trakcie reazliacji projektu.
Lista to bardzo pomocne narzędzie, zawsze jak czegoś nie uda nam się wykonać, to możemy to dodać do listy dnia kolejnego. Bardzo dobrze Michale postępujesz. Warto też w takiej liście uwzględnić sobie zadania ważniejsze, które dają większe rezultaty czy to materialne czy rozwojowe i je usytuować na pierwszych miejscach zadań do wykonania.
Umiejętne zarządzanie czasem jest tym bardziej potrzebne im bardziej zalewa nas fala nowinek technicznych, przyciągających oko reklam, grafik, wiadomości, itp… Przy takiej masie informacji trzeba mieć samodyscyplinę – zwłaszcza, gdy pracuje się przy komputerze :).
Zgadza się. Przy zarządzaniu czasem również ważna jest organizacja czasu, co i kiedy będziemy robić. Przy okazji opracowanie planu, czy też wyznaczanie celów, aby trzymać się własnej strategi. Jest to sposób na to, aby nie wpadać w wir “nowości” i zapobiega nowym, zbednym działaniom.
Nie można też stawiać przed sobą zbyt wielu celów, bo wtedy człowiek niepotrzebnie się rozprasza…