Handel internetowy zarówno w Polsce, jak i w wielu innych krajach na świecie jest nadal traktowany jak nowinka technologiczna, a przecież największy światowy gigant tej branży, pierwszą swoją książkę sprzedał drogą elektroniczną w 1995 roku. To prawie 30 lat, skąd więc ta otoczka nowości?
Najprawdopodobniej wynika ona z bariery technologicznej, ale i mentalnej u ludzi starszych i nieobeznanych z komputerami. Mimo to coraz częściej i takie osoby decydują się na zakupy w sieci. Częściowo przyczyniła się do tego pandemia, gdy był to jedyny kanał wejścia w posiadanie wielu dóbr, które normalnie kupowane były w centrach handlowych. Jednak w dużej mierze to zasługa popularyzacji smartfonów i łatwego za ich pomocą dostępu do internetu właściwie z każdego miejsca na świecie, również z toalety gdzie według badań najczęściej przeglądamy internet.
Zatem całkiem uzasadniony jest obecnie bardzo dynamiczny rozwój branży e-commerce. Szlaki zostały już przetarte, sporo biznesów tego typu upadło, stając się przykładem jak nie działać, ale jeszcze więcej odniosło i odnosi nadal mniejsze lub większe sukcesy, a nieliczni, ale najbardziej znaczący odnieśli gigantyczne miliardowe sukcesy.
Czego będziesz potrzebował, by wsiąść do e-commersowego pociągu?
Pomysł na branżę i produkt. Wielu wydaje się, że mogą zawładnąć rynek tym samym co dziesiątki innych firm, ale to tak nie działa. Firmy, które od lat są na rynku ze swoimi produktami łatwo nie oddadzą swojego klienta, więc nie ma co się z nimi ścigać, bo stać je na to, by zniszczyć każdego nowego. Czy zatem to koniec marzeń o bogactwie w sieci? Oczywiście, że nie, trzeba tylko posłużyć się teorią błękitnego oceanu, czyli specyficznym wyróżnikiem, który odróżni Ciebie lub Twój towar od konkurencji, ale to temat na osobny artykuł.
Technologia
Będziesz potrzebował też technologii, czyli, krótko mówiąc, platformy do sprzedaży, witryny internetowej ze skryptem sklepu. Tu są dwie główne opcje, darmowy lub komercyjny skrypt sklepu na własnym serwerze, lub dzierżawienie rozwiązanie SaaS. Przy niewielkim budżecie i asortymencie, szczególnie na początku najlepiej sprawdzi się to drugie rozwiązanie, tym bardziej że wiele takich serwisów zajmie się za nas kwestiami RODO i regulaminów, co obecnie jest niezwykle ważne, bo nie mając wiedzy w tym zakresie można narazić się na spore problemy formalne.
Magazynowanie
Sklep internetowy z prawdziwego zdarzenie powinien mieć swój własny magazyn. Nawet jeżeli główną przyjętą przez ciebie strategią jest dropshipping to i tak warto mieć pewien zapas towaru na stanie w razie zawirowań z dostawami od pośrednika.
W takim małym magazynie nie trzeba stosować systemu paletowego. Do transportu i rozładunku towarów wystarczą małe wózki magazynowe takie jak choćby te wózki platformowe. Przydadzą się jednak też regały, tu wybór jest spory, ale warto stawiać na solidność i wytrzymałość, nie chcesz, żeby plastikowy, czy kiepski marketowy regał rozjechał Ci się pod ciężarem towaru, bo taki wypadek mógłby być niezwykle kosztowny, a w najgorszym wypadku skończyć się bankructwem.
Zastanów się też czy będziesz potrzebował stanowiska kompletacyjnego i lub stanowiska do pakowania wysyłek. Stawiaj więc na dedykowane wyposażenie przemysłowe, takie występuje w prostych i niedrogich wersjach do małego biznesu.
Praktycznie całe takie wyposażenie logistyczne małego magazynu sklepu internetowego można, (a jakże) zamówić online na przykład w sklepie e-promag. Pozwala to dokonywać elastycznych wyborów bez wychodzenia z domu, a w razie czego, gdyby okazało się, że coś nie pasuje można towar bez problemu wymienić.
Aktywna sprzedaż
Gdy już mamy to wszystko czas na reklamę i marketing. Wielu e-przedsiębiorców zmęczonych całym procesem przygotowawczym, w tym momencie odpuszcza, a to największy błąd, bo towar sam się nie sprzeda. To, że postawiliśmy stronę sklepu i dodaliśmy do niego produkty nie oznacza, że kto do nas trafi.
Niestety nie trafi, to my musimy trafić do klienta. Jak tego dokonać? Jak wszyscy, dzięki reklamie i wyszukiwarce. Potrzebujesz SEO, SEM i SMads. Jeżeli te terminy nic Ci nie mówią nie przejmuj się, zatrudni agencję marketingu internetowego, która to wszystko ogarnie.
Największym błędem małych przedsiębiorców jest chęć robienia wszystkiego samemu. To nigdy nie kończy się dobrze, przedsiębiorca jak sama nazwa na to wskazuje jest osobą zarządzającą przedsięwzięciem, jakim w tym wypadku jest sprzedaż towarów i zarobienie na tym pieniędzy. Bądź koordynatorem zatrudniającym najlepszych ludzi w branży, na jakich Cię stać, a wygrasz w tej grze, bo inni nie znają jej zasad.
Najnowsze komentarze