Plakat jako nośnik reklamy jest doskonale znany każdemu, gdyż można go spotkać niemal na każdym kroku w przestrzeni publicznej, zarówno w dużych miastach, jak i małych miejscowościach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że plakaty mają długą historię i charakteryzują się specyficznymi cechami.
Trochę historii
Powszechnie uważa się, że pierwszy plakat outdoorowy został wydrukowany w Nowym Jorku w 1835r. przez drukarnię Jared Bell’a. Plakat ten, w odróżnieniu do dotychczas stosowanych afiszy, był o wiele większy (ok. 50 stóp kwadratowych) i miał ciekawą grafikę, zachęcającą do wizyty w cyrku. W kolejnych latach w tworzenie plakatów angażowali się znani artyści, jak choćby Henri de Toulouse-Lautrec. W Polsce za prekursora plakatu niektórzy uważają Stanisława Wyspiańskiego, choć zajmowało się nim wielu innych artystów np. Józef Mehoffer, Teodor Axentowicz czy Jacek Malczewski.
Afisz na odczyt Stanisława Przybyszewskiego, połączony z przedstawieniem Maurycego Maeterlincka Wnętrze (Dziewczynka za oknem), 1899
Przed II wojną światową plakaty stały się już tak rozpowszechnione, że wielu plastyków zaczęło tworzyć pracownie graficzne specjalizujące się w ich tworzeniu. Największy rozgłos zdobyła jednak dopiero w latach 50-tych ubiegłego wieku polska szkoła plakatu, która podniosła ten rodzaj grafiki użytkowej do rangi sztuki.
Trochę teorii, czyli czym dokładnie jest plakat
Reklama zewnętrzna przybiera coraz to nowe formy i dlatego czasami trudno rozpoznać wśród nich plakat. Zgodnie z definicją plakatem jest arkusz papieru dużego formatu pokryty na całej powierzchni grafiką i zawierający niewielką ilość tekstu, który pełni funkcje informacyjne lub reklamowe. Jego istotną cechą jest to, że jest on powielany i umieszczany w eksponowanych miejscach publicznych.
Plakaty są dzisiaj wykorzystywane do różnych celów, ale najczęściej spotyka się:
- plakaty reklamowe
- plakaty filmowe i teatralne
- plakaty propagandowe
- plakaty wyborcze
- plakaty społeczne
A gdzie drukują plakaty? Najczęściej robią to drukarnie internetowe, które oferują tani druk plakatów
Współcześnie w przestrzeni publicznej dominują plakaty reklamowe, które mają często bardzo duże rozmiary (billboardy). Coraz częściej problemem bywa zbyt duże zagęszczenie reklam wizualnych, które obniża ich efektywność i zakłóca krajobraz wielu miast.
Właśnie przygotowuję swoją firmę na targi i chcemy zainwestować różne plakaty. Bardzo przydatny artykuł!