Plakat jako nośnik reklamy jest doskonale znany każdemu, gdyż można go spotkać niemal na każdym kroku w przestrzeni publicznej, zarówno w dużych miastach, jak i małych miejscowościach. Nie wszyscy jednak wiedzą, że plakaty mają długą historię i charakteryzują się specyficznymi cechami.

Trochę historii 

Powszechnie uważa się, że pierwszy plakat outdoorowy został wydrukowany w Nowym Jorku w 1835r. przez drukarnię Jared Bell’a. Plakat ten, w odróżnieniu do dotychczas stosowanych afiszy, był o wiele większy (ok. 50 stóp kwadratowych) i miał ciekawą grafikę, zachęcającą do wizyty w cyrku. W kolejnych latach w tworzenie plakatów angażowali się znani artyści, jak choćby Henri de Toulouse-Lautrec. W Polsce za prekursora plakatu niektórzy uważają Stanisława Wyspiańskiego, choć zajmowało się nim wielu innych artystów np. Józef Mehoffer, Teodor Axentowicz czy Jacek Malczewski.

Afisz na odczyt Stanisława Przybyszewskiego, połączony z przedstawieniem Maurycego Maeterlincka Wnętrze (Dziewczynka za oknem), 1899

Przed II wojną światową plakaty stały się już tak rozpowszechnione, że wielu plastyków zaczęło tworzyć pracownie graficzne specjalizujące się w ich tworzeniu. Największy rozgłos zdobyła jednak dopiero w latach 50-tych ubiegłego wieku polska szkoła plakatu, która podniosła ten rodzaj grafiki użytkowej do rangi sztuki.

Trochę teorii, czyli czym dokładnie jest plakat 

Reklama zewnętrzna przybiera coraz to nowe formy i dlatego czasami trudno rozpoznać wśród nich plakat. Zgodnie z definicją plakatem jest arkusz papieru dużego formatu pokryty na całej powierzchni grafiką i zawierający niewielką ilość tekstu, który pełni funkcje informacyjne lub reklamowe. Jego istotną cechą jest to, że jest on powielany i umieszczany w eksponowanych miejscach publicznych.

Plakaty są dzisiaj wykorzystywane do różnych celów, ale najczęściej spotyka się:

  • plakaty reklamowe
  • plakaty filmowe i teatralne 
  • plakaty propagandowe 
  • plakaty wyborcze 
  • plakaty społeczne 

A gdzie drukują plakaty? Najczęściej robią to drukarnie internetowe, które oferują tani druk plakatów

Współcześnie w przestrzeni publicznej dominują plakaty reklamowe, które mają często bardzo duże rozmiary (billboardy). Coraz częściej problemem bywa zbyt duże zagęszczenie reklam wizualnych, które obniża ich efektywność i zakłóca krajobraz wielu miast.

Autor wpisu:

Specjalista budowania MLM online ( marketingu sieciowego przez internet ). Współzałożyciel Grupy Marketingowej BB Elite Club. Szkolę w Akademii Nowoczesnego Marketingu GVO. Jestem tu by szkolić i pomagać naszym partnerom osiągnąć sukces.

http://wojciechwesolowski.pl/

(Visited 91 times, 1 visits today)