Założyłeś własny sklep online i wrota branży e-commerce stoją przed Tobą otworem. Gra toczy się o nie lada stawkę, ponieważ jak pokazują statystyki, już w trakcie pandemii polski sektor e-handlu zwiększył swój udział w rynku aż dwukrotnie.

Dobra wiadomość jest taka, że masz ogromną szansę na spory kawałek w tym przecież wciąż rosnącym torcie handlu online. Zła wiadomość? Biznesplan, koncepcja działalności, a nawet samo wystartowanie e-sklepu to dopiero początek. Najtrudniejsze dopiero przed Tobą: musisz rozkręcić swój sklep oraz efektywnie dotrzeć do klientów.

Rozkręcanie sklepu online: przede wszystkim marketing?

Słyszałeś, że kluczowe znaczenie dla powodzenia e-sklepu ma np. to, na której pozycji wyświetla się Twoja strona w wynikach wyszukiwania Google czy Bing? Skuteczne pozycjonowanie witryny Twojego e-sklepu to absolutny fundament działania w branży e-commerce. Jeżeli sklep nie będzie widoczny dla klientów, po prostu nie ma co liczyć na zyski.

Algorytmy stosowane obecnie przez wyszukiwarki stają się jednak coraz bardziej zaawansowane. Co to oznacza? SEO należy rozumieć w sposób możliwie jak najszerszy. Na pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania będą miały wpływ między innymi takie czynniki jak:

Każdy z wymienionych elementów stanowi istotny czynnik z perspektywy efektywności pozycjonowania. Jednocześnie odgrywają one samoistną rolę w procesie promocji Twojego sklepu. Innymi słowy, nie powinieneś, a wręcz nie możesz traktować marketingu treści lub social media jedynie jako swoistej “wyrzutni” dla poprawy pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Dlaczego? Wyjaśniamy poniżej.

Co daje dobry marketing na początkowych etapach działania e-sklepu?

Warto zacząć od content marketingu, ponieważ ta dziedzina oferuje niemal nieograniczone możliwości. Do marketingu treści będą zaliczać się takie formy promowania marki jak:

  1.  blog firmowy,
  2.  artykuły sponsorowane w serwisach zewnętrznych,
  3.  video marketing,
  4.  wywiady, poradniki oraz inne formy wykraczające poza charakterystykę typowych wpisów na bloga.

Co dokładnie zyskujesz poprzez marketing treści? Coraz częściej mówi się, że content marketing to “nowe SEO”, zaś algorytmy wyszukiwarek coraz bardziej przypominają realnych użytkowników. Pierwsza z korzyści, jaką oferuje dobrze prowadzony marketing treści, to po prostu lepsza pozycja strony w Google.

Na tym jednak sprawa w żaden sposób się nie kończy. Świadomość dzisiejszego konsumenta jest coraz większa. Standardowe formy reklamy po prostu przestają działać, ponieważ psychika klientów uodporniła się na tego rodzaju, nieco już archaiczne metody. Chcesz wiedzieć, jak ogromne znaczenie może mieć marketing treści dla budowy marki oraz wyników sprzedażowych? Spójrz na sposób, w jaki poprzez YouTube promuje się producent suplementów sportowych KFD:

  • setki tysięcy wyświetleń każdego z materiałów,
  • setki komentarzy,
  • luźna, humorystyczna forma dopasowana do charakterystyki produktów,
  • wartościowy, merytoryczny content dla konsumentów stanowiących target.

Właśnie tak przedstawia się naprawdę nowoczesny marketing treści. Budowa wizerunku marki, trwała relacja z klientami oraz promocja produktu w jednym. Oczywiście jest to tylko wybrany przykład. Marketing treści Twojego sklepu może wyglądać inaczej, bazować przede wszystkim na blogu, a nie materiałach video.

Na powyższym przykładzie możesz jednak dostrzec, jak szerokie spektrum możliwości udostępnia content marketing, zwłaszcza że nie jest to jedynie dodatek do “prawdziwej” procesu promocji marki, a raczej główny obszar owego procesu.

Co jeszcze pomoże Ci rozkręcić sklep?

  • Pamiętaj, że dzisiejszy klient jest w stanie porównywać ze sobą różne oferty oraz świadomie dokonywać najlepszego dla siebie wyboru. Wnioski? Jeżeli konkurencja oferuje np. darmową wysyłkę lub rabaty – Twój sklep również nie może być pozbawiony tych elementów.
  • Estetyczna, intuicyjna oraz szybka witryna? To absolutna podstawa: spora część odwiedzających po prostu opuszcza strony, które zbyt wolno się ładują.
  • Zdjęcia produktowe? Jak najbardziej, ale pamiętaj, że wiele zależy od tego, co dokładnie sprzedajesz. Jeżeli są to np. buty lub ubrania, klient przed dokonaniem zakupu będzie chciał obejrzeć produkt. Spójrz, jak rozwiązuje to na przykład jeden ze znanych sklepów z obuwiem: klient może dokładnie obejrzeć interesujący go produkt. To zaleta sama w sobie, ale także zmniejszenie ryzyka zwrotu.
  • Inne ciekawe rozwiązania? Warto tutaj wskazać na systemy w rodzaju PayPro. Pozwalają one klientowi dokonać zakupu z odroczeniem płatności lub też rozłożeniem jej na raty. Dla Ciebie jest to rzecz jasna szansa na większy zysk, ponieważ konsument zwiększy statystycznie wartość swojego koszyka o 20%.

Co więcej, sklepy oferujące opcję płatności odroczonych są postrzegane po prostu jako bardziej przyjazne. W końcu można tam nabyć dany produkt na bardziej dogodnych warunkach, prawda? Oprócz tego firmy zajmujące się płatnościami odroczonymi stosują swoje własne metody marketingowe. Po dokonaniu zakupu klient otrzymuje np. maila z treścią zachęcającą go do kolejnych nabytków.

Nie możesz także zapomnieć o obecności w porównywarkach. Obecnie jest to jeden z bardziej efektywnych, a zarazem przystępnych sposobów na zwiększenie sprzedaży. Problem? Ceny w Twoim sklepie muszą być konkurencyjne w stosunku do innych sprzedawców. W przeciwnym wypadku porównywarka może Ci wręcz zaszkodzić.

(Visited 201 times, 1 visits today)