Praca na stanowisku kierownika lub menadżera nie należy do najłatwiejszych. Zwłaszcza na samym początku, w nowej firmie. Zbudowanie zespołu, poznanie kultury i struktur organizacyjnych przedsiębiorstwa, a w końcu świadome i odpowiedzialne zarządzanie ludźmi, to ogromna próba umiejętności i charakteru. Warto je potraktować jako wyzwanie. Zwłaszcza, że istnieje kilka prostych kroków, dzięki którym sprostanie mu może się okazać mniej trudne i pracochłonne niż się wydaje.

 

Gotowy przepis na sukces?

Niestety – taki nie istnieje. Sposobów na dobre zarządzanie zasobami ludzkimi można wymieniać wiele, ale na końcu i tak może się okazać, że żaden z nich nie będzie skuteczny. Wiele bowiem zależy od kultury organizacyjnej danego przedsiębiorstwa oraz od pracujących w nim osób. Każda organizacja ma specyficzną strukturę. I to właśnie dostosowanie się do niej jest z jednej strony największym wyzwaniem, a z drugiej – najbardziej efektywnym i naturalnym sposobem na sukces. Poszczególni pracownicy, zwłaszcza w dużych firmach, to często ludzie pochodzący z różnych środowisk, co może generować problemy w komunikacji. Dobry menedżer powinien być ekspertem w tej dziedzinie, krótko mówiąc, powinien mieć zdolność nawiązywania kontaktu z każdym i potrafić logicznie przedstawiać swoje argumenty i racje. 

W pierwszym okresie zarządzania zespołem warto poświęcić czas uważnej obserwacji nowego środowiska i dokładnie poznać zasady jego funkcjonowania. Dopiero po nabyciu tej wiedzy, mamy prawo wprowadzać w te struktury zmiany – radzi specjalista z Ośrodka Szkoleń i Informacji Effect. Efektywne zarządzanie ludźmi nie jest też możliwe bez umiejętności zarządzania samym sobą. W końcu to szefowie i kierownicy są zawsze obserwowani przez pracowników. Jeżeli osoba zarządzająca świetnie sobie radzi, to zespół chętniej za nią podąża, bardziej przykłada się do pracy oraz chce się od niej uczyć – dodaje.








Dobry menedżer powinien dbać o uzyskanie obszernej wiedzy na temat pracowników. Musi wiedzieć, kim są, czym się interesują, jakie są ich mocne i słabe strony, w jakich sytuacjach i przy jakich zadaniach spisują się znakomicie, a w jakich nie potrafią sobie poradzić. Można w tym celu przeprowadzać liczne testy, poddawać pracowników wyzwaniom, ale i tutaj najlepszym rozwiązaniem często okazuje się po prostu interakcja z zespołem i obserwacja. 

Ciągły rozwój

Rozszerzanie swojej wiedzy i umiejętności jest ważne nie tylko dla menedżerów zespołu, ale także dla wszystkich jego członków. Uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach, pozwala na poszerzenie swoich kwalifikacji, zwiększenie fachowej wiedzy oraz poznanie pracujących w branży osób. Kursy doszkalające, poprzez świadomość że pracodawca chce inwestować w nasz rozwój, są dla pracowników atrakcyjnym bonusem, powodują wzrost chęci do pracy, uczą samodzielnego i bardziej kreatywnego myślenia oraz właściwego podejścia do wykonywanych zadań.

Menedżer, który podejmuje decyzję o wysłaniu swoich pracowników na szkolenie albo chce wzmocnić nabyte już wcześniej przez nich kompetencje, albo uzupełnić ewentualne braki. Wysłanie pracownika na dobrze zorganizowany kurs lub cały cykl szkoleń może się tylko opłacić. Na pewno poczuje się on doceniony i będzie się chętniej utożsamiał z firmą, co naturalnie przełoży się także na efektywność jego pracy, a co za tym idzie: na wydajność przedsiębiorstwa. Warto natomiast pamiętać, że nie tylko pracownicy powinni brać udział w szkoleniach. Jak podkreśla specjalistka z EffectMenedżerowie także powinni się szkolić. Szkolenia dla osób na stanowiskach kierowniczych służą rozwojowi kluczowych w ich pracy umiejętności interpersonalnych, kreatywności, asertywności oraz poznaniu nowych form zarządzania zasobami ludzkimi.

 

Autor wpisu:

Specjalista budowania MLM online ( marketingu sieciowego przez internet ). Współzałożyciel Grupy Marketingowej BB Elite Club. Szkolę w Akademii Nowoczesnego Marketingu GVO. Jestem tu by szkolić i pomagać naszym partnerom osiągnąć sukces.

http://wojciechwesolowski.pl/

(Visited 39 times, 1 visits today)