Coaching to coraz częściej stosowana metoda pracy, która pozwala poprawić jakość życia i osiągać swoje cele – te osobiste i zawodowe. Jednak w dalszym ciągu pojawiają się wątpliwości co do tego, czym naprawdę jest coaching, jak wyglądają spotkania i czego można się po nich spodziewać.

O co chodzi w coachingu?

Podstawowym założeniem coachingu jest przekonanie o tym, że każdy człowiek ma już zasoby, których potrzebuje do tego, żeby zrealizować wszystkie swoje cele. Coachowie, w dużym skrócie, zasobami określają wszystkie zalety, jakie się posiada – cechy charakteru, umiejętności czy wiedzę. Po co w takim razie coaching indywidualny, skoro teoretycznie już jest się gotowym na to, by odnieść sukces? Spotkania mają za zadanie uświadomić sobie wszystkie mocne strony, możliwości i wydobyć je na powierzchnię.

Jak wyglądają sesje coachingowe?

Coaching indywidualny nigdy nie jest pojedynczym spotkaniem – to raczej cykl sesji, podczas których stopniowo pracuje się nad konkretnym celem. Podczas pierwszego spotkania, które często ma charakter wstępnej konsultacji, wspólnie z coachem ustala się nad czym chce się pracować – czy jest to zmiana postawy, rozwój umiejętności, poprawa relacji lub zdobycie pracy. Plan nie może być narzucony, ponieważ wtedy osoba nie będzie się z nim identyfikować i nie będzie się w pełni angażować.

Kto potrzebuje coachingu?

Coaching jest wskazany dla osób, które:

  • są otwarte i zdecydowane na zmiany w życiu,
  • nie boją się pracy własnej,
  • nie chcą gotowych rozwiązań.

Bez motywacji i chęci stawiania sobie wyzwań praca będzie nieefektywna. Tak jak trener sportowy wspiera swojego podopiecznego, tak coach towarzyszy klientowi, ale nigdy nie może za niego dokonać zmiany ani pracować zamiast niego.

Coaching to nie doradztwo ani terapia – z czym trzeba się liczyć?

Coaching jest przeznaczony dla osób, które są gotowe na to, by zmienić coś w życiu i faktycznie tego chcą. Często podkreśla się, że nie jest terapią – różni się od niej tym, że terapia koncentruje się na przeszłości i jej wpływie na pojawiające się teraz problemy. Coaching porzuca tę perspektywę i kieruje uwagę na przyszłość, czyli na możliwości i plany. Jak najbardziej sięga do poprzednich doświadczeń, ale tylko po to, by wyciągać z nich wnioski.

Coaching nie jest także doradztwem, w czasie którego dostanie się rady i gotowe recepty. Coach jest partnerem, który pomaga szukać rozwiązań.

Decydując się na coaching, trzeba się liczyć z tym, że:

  • to klient jest odpowiedzialny za to czy zrealizuje cele, coach go tylko wspiera,
  • po każdej sesji zadawana jest praca domowa, której wykonanie jest niezbędne do tego, by pójść dalej w procesie – największa praca jest pomiędzy spotkaniami,
  • coaching trwa przynajmniej 3-4 sesje, a często nawet kilkanaście,
  • proces może trwać od kilku do kilkunastu tygodni – wszystko zależy od sumienności klienta.

Autor wpisu:

Specjalista budowania MLM online ( marketingu sieciowego przez internet ). Współzałożyciel Grupy Marketingowej BB Elite Club. Szkolę w Akademii Nowoczesnego Marketingu GVO. Jestem tu by szkolić i pomagać naszym partnerom osiągnąć sukces.

http://wojciechwesolowski.pl/

(Visited 87 times, 1 visits today)